Concept

Bezoekers beslissen binnen 10 seconden of ze op een website blijven of verder surfen[1]. Dit onderstreept direct het belang van een gedegen uitgedacht concept. Je kan maar beter aansluiten op de behoefte van de bezoeker, want als het de bezoeker niet aanstaat, ben je hem kwijt.


Idas stelt in samenwerking met u een 'Communication Brief' op. Dit document is het resultaat van een aantal creatieve sessies en zal dienen als leidraad voor het volledige traject. De highlights van dit document bestaan uit:


Huidige situatie:

De huidige situatie beschrijft de achtergrondinformatie en de reden voor een nieuwe website. Tevens wordt gekeken naar de succesvolle delen en de tekortkomingen van de website.


Doelstellingen:

Vervolgens worden er meetbare korte- en langetermijn doelstellingen opgesteld volgens de SMART methodiek[2]. Dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.


Doelgroep profiel:

De gebruiker moet centraal staan tijdens het ontwerpproces. Om dit te bereiken en de doelgroep in kaart te brengen, maken we o.a. gebruik van persona's. Een persona is een fictief en gedetailleerd profiel van een typische gebruiker: leeftijd, geslacht, woonsituatie, gezinssamenstelling, beroep, opleidingsniveau, jaarsalaris, online frequentie, online gedrag, PC/web comfort, (merk) interesses, device, wanneer, waar en waarom bezoekt diegene de website, wat heeft diegene getriggerd, bezorgdheden, internetgebruik, internetsnelheid, afleidingen, doelen van bezoek website.


Voorbeeld van een Communication Brief

Een persona vertegenwoordigt (een deel van) de doelgroep en wordt bij voorkeur op basis van een doelgroep-analyse opgesteld. Dit resulteert uiteindelijk in 2 a 3 persona's die gedurende het hele proces in het achterhoofd van klant, designer en developer moeten zitten. Het grote voordeel van het gebruiken van persona's is dat de doelgroep letterlijk een gezicht en identiteit krijgt waardoor alle betrokkenen zich vele malen beter kunnen inleven. Daarnaast wordt het team continu gedwongen om de gebruiker centraal te zetten en worden functionaliteiten daarop afgestemd. Alle betrokkenen van het project hebben op deze manier hetzelfde beeld van 'de gebruiker'.


Perceptie/toon/richtlijnen:

Hoe zou de doelgroep moeten reageren op de nieuwe site? Wat zijn visuele doelen en wat wordt de 'toon'? Een typisch voorbeeld hiervan is het tonen van een 'positieve' melding als er zich bijvoorbeeld een error voordoet. Krijgt de bezoeker een standaard 404 error te zien, of toon je een op maat gemaakte pagina?




Bekijk een voorbeeld..   sluiten  




[1] “Understanding Web Browsing Behaviors through Weibull Analysis of Dwell Time” door C. Liu, R.W. White en S. Dumais.
[2] “The Art of Management”, www.123management.nl

Wellicht ook interessant voor u?

Geen resultaten gevonden.

  • E.O.C. Onderlinge Schepenverzekering

    Bekijk project
  • Agealube

    Met deze (volledig responsive) cataloguswebsite van Agealube, kunnen gebruikers producten opzoeken. De catalogus is een door Idas gebouwde maatwerkmodule op basis van Azure Search.

    Bekijk project
  • De Spil

    Bekijk project
  • Vindjeruimte.nl

    Vindjeruimte is een online platform dat vraag en aanbod van het maatschappelijk vastgoed bij elkaar brengt. Op de website kun je eenvoudig een ruimte of accommodatie vinden en boeken. Het complete platform wordt door diverse gemeenten en organisaties gebruikt als reserveringssysteem.

    Bekijk project
  • Verito

    Verito Informatisering biedt een unieke softwareoplossing voor een aantal specifieke doelgroepen. De oplossingen zijn gebaseerd en volledig geïntegreerd met Microsoft Dynamics NAV.

    Bekijk project
  • Corporatie Cursussen

    Bekijk project
  • Mayonna BV

    Mayonna is gespecialiseerd in het produceren en verkopen van kwalitatief hoogwaardige vis producten. Doel van de website is om deze producten op een aantrekkelijke manier tentoon te stellen.

    Bekijk project
  • Noordwest Ziekenhuisgroep

    Bekijk project
  • Sallandsche Golfclub 'De Hoek'

    In opdracht van Sallandsche Golfclub 'De Hoek' heeft Idas deze website ontworpen en gebouwd. De baanconditie op de homepage is tevens gekoppeld aan de (tevens door Idas geproduceerde) iPhone App.

    Bekijk project
  • Livegolfscoring.eu

    Bekijk project
  • LOS Stadomland

    Bekijk project
  • Noordwijkse Jeugd Open

    Op de website van de Noordwijkse Jeugd Open kunnen jongeren zich inschrijven voor dit golftoernooi. Hierdoor kan de organisatie van NJO de inschrijvingen in veel kortere tijd verwerken. Deze website is volledig responsive en daardoor geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

    Bekijk project
  • RetailBags.nl

    Bekijk project
  • Samenwerken Tussen Organisaties

    Bekijk project
  • Actief Utrechts Science Park

    Bekijk project
  • VMBO 't Venster

    Bekijk project
  • Van der Reest Advies

    Bekijk project
  • Arnoud van Opijnen

    Bekijk project
  • BBS Food

    Bekijk project
  • Metaalunie

    Bekijk project
  • Heyboer BV

    Bekijk project
  • Vlamings BV

    Bekijk project
  • Het Beekdal Lyceum

    Bekijk project
  • Gently

    Gently produceert reinigings- en onderhoudsproducten voor caravans, campers en boten. De website is in 2 talen beschikbaar en is een showcase van de verschillende lijnen die dit merk vertegenwoordigt.

    Bekijk project
  • Vivere Bene

    Bekijk project
  • GVG Oliehandel

    GVG Oliehandel: internationaal actief in alles wat met benzine, olie en reiniging te maken heeft. Idas heeft deze responsive website gerealiseerd in meerdere talen. Doel is het etaleren van de 6 merken die GVG vertegenwoordigt.

    Bekijk project
  • Q-Potato Holland BV

    Q-Potato is in- en verkoper van pootaardappelen en consumptieaardappelen. Idas heeft deze responsive website gerealiseerd in meerdere talen met als doel: een professionele uitstraling neerzetten, gericht op de (inter)nationale markt.

    Bekijk project