Nieuwsberichten & Blogs

Iedereen is tegenwoordig bezig met social media, of je nu wilt of niet, je komt er niet onderuit. Van de week nam ik de trein naar Utrecht en ook daar hangen de grote advertentie posters met ”Like Us on Facebook”! Tweet Us on Twitter! Watch Us on YouTube! De helft van de reizigers heeft deze poster waarschijnlijk niet eens gezien omdat ze, zodra ze een plek gevonden hadden, alleen nog maar druk waren met hun mobiele telefoon.


Mobiel

De mobiele telefoon geeft social media een enorme boost, in toenemende mate benaderen we het internet via mobiele apparaten. Ons mobieltje hebben we altijd bij ons en maakt ook steeds meer integraal deel uit van ons dagelijks leven. Er verschijnen steeds meer social apps voor de mobiele telefoon, waarmee je razendsnel berichten, foto’s, video’s etc. op internet kan plaatsen. Mobile social networking is gegroeid van 40 miljoen naar 60 miljoen gebruikers in maart 2011. Een groei van 45.7 procent. Het mobiel raadplegen van sociale netwerken is daarmee sneller gestegen dan onder andere het opzoeken van weersverwachtingen.


Angst voor social Media

Ondanks al deze ontwikkelingen valt ons op dat nog veel bedrijven bang zijn om social media toe te passen. Meestal wordt dit veroorzaakt door onwetendheid en het gebrek aan overzicht. Er zijn veel verschillende platformen, veel ingewikkelde Engelse termen en een gebrek aan duidelijke handleidingen. Grootste angst is het gevoel dat ze het nooit zullen begrijpen, ze zijn te bang om überhaupt te beginnen omdat alles zo nieuw voelt. Maar moeten we er dan maar niet aan beginnen en alle positieve kanten en mogelijkheden laten liggen?


Drang naar controle

Daarnaast bestaat er de drang om controle te houden. Denk je echt dat je vandaag de dag nog invloed hebt op wat er online geschreven wordt en welke berichten geplaatst worden? Elk persoon met een pc of telefoon met internet heeft de mogelijkheid om zijn of haar mening te delen met anderen. Op internet wordt er gewoon over je geschreven, er staan gegevens van jou online op plekken waar je waarschijnlijk helemaal geen weet van hebt. Vrienden “praten” over je op Facebook, foto’s van jou verschijnen op Hyves en er wordt getwitterd over de leuke grappen je vertelt. Zover zijn we nu al en dat hou je niet meer tegen dus probeer het alsjeblieft niet. Er is maar één oplossing dat is meedoen in de online dialoog. Bestrijd negatieve berichten met positieve en andersom, op deze manier heb je invloed op wat er geschreven wordt.


Waarom tijd investeren in Social media?

Om je nogmaals te overtuigen van het gebruik van social media staan hieronder 5 redenen waarom je social media voor je bedrijf zou moeten inzetten.


  • Merkherkenning
    Met het gebruik van social media vergroot je het bereik van je merk of product. Hierdoor zullen consumenten jouw merk- of productnaam eerder herkennen en vergroot je het gedrag op aankoop.

  • Klantenbinding
    Klanten verwachten tegenwoordig min of meer dat je actief bent op Social Media. Social Media is de nieuwe vorm van PR. Het is nu mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten, zonder dat dit grote budgetten vereist. Door goed om te gaan met sociale media worden bedrijven en merken deel van het 'netwerk' en van de 'peers' waardoor ze sneller en beter vertrouwd worden.
     
  • Crowdsourcing (klanttevredenheid)
    Je kunt Social Media prima gebruiken om te meten of je klanten tevreden zijn. mensen geven uitgebreid hun meningen op Social Media, en vaak zijn ze nog eerlijker dan in een regulier klanttevredenheidstest. Het enige wat je moet doen is naar ze te luisteren.
     
  • Zoekmachine optimalisatie
    Door aanwezig te zijn op social media sites word je beter gevonden op internet. Alle informatie over uw bedrijf en linkje naar uw eigen sites (linkbuilding) zorgen voor een betere ranking in Google.
     
  • Forward-Thinking
    Als jouw bedrijf een toekomstig imago wilt uitstralen of mee wilt doen aan de laatste technologische vooruitgangen is het aanwezig zijn op social media noodzakelijk.

Direct beginnen

Meedoen en gewoon starten is dus eigenlijk de boodschap, de meeste social media platformen zijn gratis dus wat houdt je tegen.


Hieronder een lijst met de meest populaire social media platforms:

  • LinkedIn: Zakelijk Social Network met miljoenen gebruikers wereldwijd. Bedoeld om een zakelijk netwerk op te bouwen.
  • Hyves: Nederlandse Netwerksite met voornamelijk Nederlandse bezoekers en leden.
  • Facebook: Meest populaire “Friend-Oriented” Social Network. Momenteel vindt er een grote verschuiving plaats van Hyves naar Facebook omdat Facebook wereldwijd bekend is.
  • Twitter: Een intertnetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes (maximaal 160 karakters) publiceren. De activiteit bij het gebruiken van Twitter heet twitteren.
  • Foursquare: Sociale netwerk site waarbij de GPS locatie centraal staat. Gebruikers 'checken in' op plaatsen (venues) via een mobiele website, sms of via speciale applicaties voor mobiele telefoons. Hiermee verdienen zij punten (points) en badges.
  • Google+: Recentelijk gelanceerde Social network Service van Google dat gebaseerd is op het principe van Social Circles. Hiermee probeert Google een antwoord te geven op Facebook en LinkedIn.
  • Youtube: dit is een videosite waar men gratis en onbeperkt video's kan bekijken en delen. YouTube is onderdeel van Google en heeft een sterke zoekmachine waaraan dagelijks miljoenen zoekopdrachten worden verleend.


En overtuigd? Wat is je reactie op deze blog en wat heeft social media voor jou opgeleverd?