Nieuwsberichten & Blogs

Analyseren en optimaliseren
De meeste websites gebruiken al jaren Google Analytics om te meten hoeveel bezoekers de website heeft. Maar Google Analytics kan natuurlijk veel meer dan dat, Google Analytics is één van de meest krachtige oplossingen voor het analyseren van je website.

Vergelijk je bijvoorbeeld een online webshop met een fysieke winkel dan wil je bij een webshop eigenlijk hetzelfde meten als bij een fysieke winkel.

  • Hoeveel mensen komen op een actie af?
  • Besluiten mensen sneller te kopen als er nog maar 1 artikel op voorraad is?
  • En als het product is uitgeroepen tot beste product door de consumentengids?
  • Wat is de invloed van positieve reviews bij een product?

 
Eigenlijk gelden online dezelfde principes als in een fysieke winkel:

  • Schaarste (op=op);
  • Sociaal bewijs (reviews);
  • Sympathie (gelijke interesse, “deze mensen kochten ook”);
  • Commitment & consistentie (5 stappen registratie);
  • Autoriteit (keurmerk, consumenten bond);
  • Wederkerigheid (gratis adviesgesprek, gratis instructie video’s )


Een goed voorbeeld van een online toepassing van bovenstaande principes kun je vinden op de website van bookings.com

 

  • Schaarste: We have 4 rooms left;
  • Sociaal bewijs: Score from 1557 reviews;
  • Sympathie: Just booked;
  • Commitment & consistentie: Book Now;
  • Autoriteit: Value Deal;
  • Wederkerigheid: Free cancellation – Pay later.

Google Analytics Optimalisering 

Meten is weten

Natuurlijk kun je bovenstaande principes willekeurig toepassen op je website, maar eigenlijk zou je moeten kijken welke principes het beste werken. Google Analytics biedt je de tools om dit te meten en te analyseren welke conversies het meeste opbrengen. Voor elke verandering of optimalisatie moet je dus eigenlijk een meting doen. Hiervoor kun je o.a. de onderstaande metingen gebruiken:

  • Nulmeting; Voordat je je website gaat optimaliseren moet je een nulpunt bepalen om straks de verschillen te kunnen zien;
  • A/B meting: Hiermee kun je verschillende alternatieven op je website meten. Je maakt bijvoorbeeld 2 verschillende productpagina’s en meet welke de meeste conversie heeft;
  • Doelmeting. Je kunt doelen aanmaken en die doelen meten. Je maakt bijvoorbeeld een doel aan voor een nieuwsbrief. Hieruit kun je opmaken wat het effect is van een nieuwsbrief;
  • Segmentmeting. Dit maakt het mogelijk om bepaalde gegevens binnen een rapport te filteren en te groeperen. Er zijn een aantal standaardsegmenten beschikbaar binnen Analytics die je kunt toepassen per rapport. De belangrijkste segmenten zijn:

- Alle bezoeken;
 - Nieuwe bezoekers;
- Terugkerende bezoekers;
- Betaald zoekverkeer;
- Niet-commercieel zoekverkeer;
- Zoekverkeer;
- Direct verkeer;
- Verwijzingsverkeer;
- Bezoeken met conversies;
- Bezoeken met transacties;
- Mobiel verkeer;
- Niet-geweigerde bezoeken.

 

  • Cross device meting. Met deze meting kun je individuele bezoekers over meerdere apparaten meten. Uit onderzoek is gebleken dat een website bezoek en een aankoopproces wordt doorlopen op meerdere apparaten (Desktop thuis/werk, laptop, tablet, mobiel). Bijvoorbeeld het boeken van een vakantie; Het oriënteren naar het land gebeurt in de trein op een smartphone, thuis op de bank worden de hotel reviews gelezen en de uiteindelijke boeking gebeurt op de desktop.

    Cross Device Measurement


De uiteindelijke conversie gebeurd op de Desktop, maar zonder goede mobiele website was de bezoeker waarschijnlijk niet op de website gekomen en was er dus geen boeking geweest.
Naar verwachting zal de Cross device meting steeds belangrijker en waardevoller worden.

 

De resultaten van bovenstaand metingen geven je een duidelijk beeld van het gedrag van bezoekers op je website. Je weet concreet wat wel werkt en wat niet werkt, wat tot leads leidt en wat niet.
Alleen met deze gegevens kun je bepalen of een bepaalde marketing actie, Adword campagne, mailing, banner of SEO aanpassing hun investering waard is geweest.